Å feilsøke varmepumpen din kan avdekke feil før en tekniker kommer på besøk. Teknikeren kan derfor ha med seg eventuelle reservedeler og bytte dem på første besøk. Som sparer deg for penger og oss for tid.
Det er noen generelle ting man må sjekke før man går videre i denne guiden. Har sikringen gått? Er stikk kontakten plugget i? Er det nye batterier i fjernkontrollen? Er maskinen riktig innstilt, står den i varmedrift, hvis den skal varme? Hvis alt dette sjekket kan vi gå videre.
Det er forskjellige fremgangsmåter for de forskjellige merkene av varmepumper. I denne guiden skal vi ta for oss Mitsubishi.
Feilsøking på et anlegg fra Mitsubishi er noe vi vil ha fag personell til å gjøre. Men her er en liten guide på hvor man kan lese av feilkoder.
Start med å laste ned Mitsubishi sin service app. ME Engineer på app store. Åpne appen og finn frem til service manualen til din varmepumpe. Modell nummer kan du finne på undersiden av innedelen eller på høyre side av utedelen. Eksempel på modell er MUZ-LN35-VGHZ. Dere kan også finne manualer ved å google f.eks "Mitsubishi LN35 service manual"
Nå kan vi begynne med å finne feilkoder.
Blinker inndelen? Hvis innedelen blinker så må vi slå opp i service manualen på "Troubleshooting" og "Troubleshooting check table". Her må telle hvor mange ganger innedelen blinker før den tar en pause og referere til manualen på hva det betyr.
Lyser lampen på innedelen konstant? Nå må du finne frem skrutrekkeren. Dekselet på høyre side av utedelen må av. Strømmen må være på når dette blir gjort så vær forsiktig. Bøy deg ned og se inn i maskinen over strømkoblingene. Der vil du se en rød lampe, lyser denne konstant betyr det ingen feilkode, da må service tekniker bestilles for en grundigere sjekk. Blinker denne lampen, så må man telle hvor mange ganger den blinker før den tar en pause og starter igjen.
NB. Maskinen kan ha flere enn en feilkode, da vil maskinen gi disse feilkodene rett etter hverandre. F.eks. 8 blink 2 sekunder pause så 6 blink 2 sekunder pause, så vil den starte blinke runden på nytt.
Når man har funnet ut hvor mange ganger lampen blinker kan man gå tilbake til service manualen for å finne ut hva disse blinkene betyr. Når man har funnet ut hva dette betyr så kan man bestille en service og fortelle hva som er galt.
Du kan bestille en service her.
Håper dette hjalp.
Eno Service tar ingen ansvar for personer som bruker denne guiden. Vi tar ikke ansvar for maskinell eller personlig skade som kan oppstå.